Viktig Google-oppdatering - Core-Web-Vitals

Du besøker sannsynligvis denne siden fordi vi nylig testet nettstedet deres på grunn av de nye endringene som skjer med Google i juni 2021. Så her er litt bakgrunnsinformasjon om hvordan det kan påvirke din synlighet på nettet for alle nye besøkende på nettstedet som finner nettstedet dere gjennom Google søk.
Når noen søker etter produkter og tjenester på Google, er det Google som bestemmer hvilket nettsted personen ser først. Google tar den avgjørelsen basert på mange forskjellige faktorer, og fra juni i år bruker algoritmen Google for å bestemme nettstedets popularitet. En ganske radikal endring i en ny oppdatering kalt “core web vitals“.
Hovedformålet med ‘core-web-vitals’ er en del av Googles forpliktelse til brukeropplevelse, ofte kalt UX. Så formålet med denne nye oppdateringen er å måle brukeropplevelsen på siden, og den vil inkludere følgende nye beregninger.
Lasting av sider, respons og visuell stabilitet vil bli målt. Hvis du vil lese om det tekniske ved det hele, kan du begynne her på Google-utviklere da det først ble nevnt. (Husk at denne artikkelen ble skrevet i 2020) https://developers.google.com/search/blog/2020/05/evaluating-page-experience
Akkurat nå jobber tusenvis av nettredaktører rundt om i verden for å gjøre nettstedene klare for den nye oppdateringen. I mellomtiden kommer millioner av andre som aldri har hørt om det, til å miste mange potensielle besøkende på nettstedet når oppdateringen kommer.
Du kan bli overrasket over å få høre at følgende tas i betraktning når Google bestemmer seg for hvilken rangering som skal gis til en webside:
Mobilvennlighet – Kontrollerer at siden er optimalisert for surfing på mobilenheter
Sikker surfing – Kontrollerer at siden ikke inneholder misvisende eller ondsinnet innhold
HTTPS – Kontrollerer at siden er sikker
Ingen påtrengende mellomliggende annonser – Kontrollerer at siden ikke inneholder unødvendige popup-vinduer som forhindrer seeren i å se hovedinnholdet når de først kommer til siden.
Core web vitals – Kontrollerer at siden lastes raskt og fokuserer på elementer av interaktivitet og visuell stabilitet. Med andre ord kommer de direkte til poenget uten avbrudd, for lang tid eller vanskeligheter.
Har du noen gang rullet gjennom et nettsted, sett noe interessant, gått for å klikke på det, så i siste øyeblikk lastes en knapp eller en annonse på samme sted, og du ender med å klikke på det i stedet? Eller du leser kanskje et avsnitt på en nettside, men knapper, annonser og videoer fortsetter å lastes inn mens du leser. Noe som fortsetter å bumpe avsnittet lenger ned på siden, så du må fortsette å rulle for å lese det. Frustrerende er det … Det er en annen del av kjernens nettvital, den vil sjekke hvor lang tid det tar før alt på en side er fullastet.
For Google har alle disse handlingene tekniske navn, som følger:
Largest Contentful Paint (LCP) – Dette er relatert til sideinnlastingstid
First Input Delay (FID) – Dette er relatert til sideinteraktivitet og respons (hvor lang tid det tar for en webside å svare når en bruker først klikker på noe).
Cumulative Layout Shift (CLS) – Dette er relatert til uventede layoutendringer og en nettsides visuelle stabilitet.
Google tar alt dette veldig seriøst. Hvis noen av sidene på nettstedet ditt ikke er i samsvar med disse nye reglene når oppdateringen blir aktiv, vil virksomheten din lide som et resultat.
Hvis dette er din første eksponering for SEO (søkemotoroptimalisering), antar jeg at alt dette kan høres ut som teknisk sjargong og en slags salgspitch, men det kan være smart å vurdere dette.
Jeg har vært involvert i SEO og digital markedsføring i mange år siden den startet. Jeg har jobbet for noen store britiske selskaper, inkludert IBM og British Telecom. Jeg er også en registrert Google-partner som har månedlige online-møter med min egen Google-konsulent for å diskutere og analysere kundenes nettsteder.
Som digital markedsførings- og SEO-spesialist, tester jeg systematisk selskaper over hele Norge og gir gratis rapporter og råd om hvilke endringer som må gjøres. Hvis nettstedet ditt allerede er i god stand, vil jeg fortelle deg sannheten.
I tillegg til å forberede nettstedet ditt for denne viktige oppdateringen fra Google, kan jeg også hjelpe deg med å få mer kvalitet på nettrafikken (besøkende på nettstedet), og håndtere alle aspekter av din online markedsføringsinnsats.
Mine priser er svært konkurransedyktige, og vi gir alltid god valuta for pengene. Hvis du vil at jeg skal jobbe med å forbedre nettstedet ditt og online tilstedeværelse, kontakt oss i dag.
NorgeSEO har referanse bedrifter hvor digital synlighet er en strategisk viktig del av markedsføringsarbeidet. Dette med systematisk evaluering bedriftens websider med hvordan de bidrar til trafikk besøkende og hvor mange som konverteres til nye kunder.
Referanse til bedrifter som bruker NorgeSEO blir oppgitt ved henvendelse.
